De rechtbank in Zutphen.
De rechtbank in Zutphen. Shutterstock

Rechter: Man uit Oldebroek te gevaarlijk om proces in vrijheid af te wachten

3 april 2026 om 14:11 Maatschappelijk

Jasper S. (34) uit Oldebroek blijft in de cel voor het bedreigen van twee mensen in een woning in Harderwijk. Dat meldt Omroep Gelderland vrijdag. De man zou de slachtoffers op 11 augustus vorig jaar hebben overgoten met benzine en daarnaast “Ik steek jullie in de brand” hebben geroepen.

De rechtbank in Zutphen vindt het gevaar op herhaling te groot. S. zou tijdens een feestje hebben geroepen dat hij de bewoners in brand zou steken. Hier staat een maximale celstraf van twaalf jaar op.

Deskundigen adviseren een tbs-behandeling met voorwaarden voor de verdachte. Hoewel de man momenteel geen woning meer heeft, wilde hij zijn proces bij zijn ouders afwachten. S. gaf aan dat hij al acht maanden geen drugs heeft gebruikt en zijn schulden wil afbetalen.

De reclassering oordeelt echter negatief over een schorsing van het voorarrest. De rechtbank volgt dit advies op. S. blijft daarom in de penitentiaire inrichting in Zutphen zitten.

De zaak wordt op 26 juni opnieuw besproken. De inhoudelijke behandeling van de strafzaak volgt waarschijnlijk in juli. Een getuige moet in de tussentijd nog worden gehoord door de rechter-commissaris.

Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

advertentie
advertentie