🎥 Inval in Elburgse woning: Inspectie treft zestien verwaarloosde dieren aan in ‘vuilnisbelt’

23 juni 2026 om 08:40 Maatschappelijk

De Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn (LID) en de politie hebben op woensdag 10 juni een inval gedaan bij een inwoonster van de gemeente Elburg. Dat meldt de LID. De instanties troffen in de woning twee honden, drie katten en elf vogels aan in een complete vuilnisbelt.

De inspectiedienst heeft zestien dieren in overleg met het Openbaar Ministerie in beslag genomen. Zij verblijven nu op een geheime opvanglocatie voor verzorging en onderdak. De eigenares krijgt een proces-verbaal, waarna de officier van justitie zich over de zaak buigt.

Penetrante lucht
Het huis lag vol met bergen whiskyflessen, lege verpakkingen van diervoeding, conservenblikken en grote hoeveelheden sigarettenpeuken. Terwijl de honden en katten rondliepen in het vuilnis, zaten de vogels in kooien met dikke lagen ontlasting. De ruimte was doordrenkt met een penetrante rooklucht van sigaretten, waar vogels door hun gevoelige luchtzakken slecht tegen kunnen.

Eigenaren zijn wettelijk verplicht om dieren een hygiënische huisvesting te bieden. Sinds begin 2024 is bovendien de Wet aanpak dierenmishandeling en dierverwaarlozing van kracht. De straffen zijn sindsdien zwaarder en de rechter kan een houdverbod opleggen, in ernstige gevallen tot levenslang.

Ontsnapt
Een van de drie katten wist tijdens de inval naar buiten te ontsnappen. De inspectiedienst probeert het dier de komende tijd alsnog te vangen en naar de opvanglocatie te brengen.

Afbeelding
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

advertentie
advertentie