De deuren van De Haas zijn dicht. Gerrit-Jan Vos: "Twee jaar geleden hebben we overgenomen. Dit is heel zuur." (Foto: José Oosthoek)
De deuren van De Haas zijn dicht. Gerrit-Jan Vos: "Twee jaar geleden hebben we overgenomen. Dit is heel zuur." (Foto: José Oosthoek) (Foto: José Oosthoek)

Horecabedrijven krijgen keiharde coronaklappen

  Nieuwsflits

65 jaar De Haas: "Als we gaan, dan gaan we met z'n allen"

José Oosthoek

Één van de hardste klappen die de corona-uitbraak economisch uitdeelt, is wat de horeca in gemeente Elburg betreft, aan restaurant De Haas. “Als we per 1 juni open gaan, lijden we verlies. Als we dicht blijven, kost het ook veel geld. We zitten in een spagaat”, aldus Gerrit-Jan Vos.

ELBURG/’T HARDE – Het moeten sluiten van de deuren, is voor alle horeca-ondernemers dramatisch geweest. Gerrit-Jan Vos: “Wanneer je veel mensen in vaste dienst hebt, is het nog erger; personeelskosten kun je niet stopzetten.”

Twee jaar geleden ging Gerrit Vos met pensioen en heeft Gerrit-Jan de werkmaatschappij overgenomen en in maart van dit jaar het vastgoed. “In januari van dit jaar trad de Wet Arbeidsmarkt in Balans in werking”, legt Vos uit. Dit betekende dat we twintig mensen in dienst hebben genomen die langer dan drie jaar bij ons werkten. Zij kregen een vast contract. Zij moesten aangenomen worden op het gemiddeld aantal uren per maand. en toen stonden we feitelijk op nul qua liquiditeit”, legt Vos uit. “De horeca fluctueert qua drukte. Januari tot en met maart zijn de rustigste maanden, maar onze medewerkers werden wel doorbetaald, dus we hadden al meer kosten dan er inkomsten waren. Bovendien hadden we al ruim 30 mensen in vaste dienst.”

Toen in maart alles kwam stil te liggen en Rutte aankondigde dat ondernemers 90% van de loonkosten terug konden vragen, berekende Gerrit-Jan dat hij het dan tot december zou kunnen uitzingen. “Toen er voor het eerst in april uitbetaald werd, bleek het in de praktijk slechts om 66% te gaan, omdat de sociale lasten er nog vanaf gingen. Vervolgens raakten we in paniek; op het totaal van 73 mensen is het verschil tussen 90 en 66% een enorm bedrag. Peanuts vergeleken met de overige kosten. De huur is maar een derde van de personeelskosten.”

Geen schulden

In april heeft restaurant De Haas alle leveranciers kunnen betalen. “We hebben geen schulden, maar kunnen geen kant op”, zegt Vos. “Als we op 1 juni opengaan, moet ik zoveel mensen ontslaan, dat ik enkele tonnen moet betalen voor opzegtermijn en ontslagvergoeding. Dicht blijven willen we ook niet; meer dan de helft van onze mensen werkt hier meer dan 15 jaar, dat voelt als familie…

'Aan de Gracht' kan wel doorgaan, omdat we daar gedeeltelijk ‘zorg’ doen en deze mensen worden doorbetaald. Alle familiebedrijven in Nederland staan op springen. Wanneer je mensen in vaste dienst hebt; goed voor je personeel zorgt, dan gaat het mis. Dankzij het Nederlands Ontslagrecht...”

Ook in restaurant Amuse op ’t Harde ontstond paniek, toen op de bewuste zondag de deuren gesloten moesten worden. “Ons restaurant betekent ons inkomen. We hebben er geen baan naast, en wel een vaste medewerker”, aldus Vera Kleinrensink. “Van vaste gasten kregen we vragen of we lunches wilden verzorgen, dus we breidden de catering uit. In het weekend erna zijn we gestart met de ophaalservice; een keuzemenu van drie gangen en dat was een overweldigend succes. We hebben meer dan twintig mensen ‘nee’ moeten verkopen. Ik heb onze vaste gasten ook opgeroepen om bij de lokale bloemist een bloemetje te halen en bij je eigen slijter een wijntje. Hierdoor konden ze toch een avondje-uit eten beleven. De Amuse-proeverij, een arrangement dat je kunt bestellen via onze site, is een gezellig alternatief op een avond uit eten.”

Kleinrensink hoopt op 1 juni open te mogen. “Ons terras achter is groot en binnen kunnen we 30 mensen kwijt met inachtneming van de anderhalve meter. We prijzen onszelf gelukkig met zo veel vaste gasten. Het is fantastisch hoe zij ons steunen.”

Veilig en duidelijk

Edwin Kosters van ’t Boothuis in Elburg kon via de snackbar ook maaltijden meegeven. Met het mooie weer van april, kwamen veel mensen een ijsje of kibbeling halen. Hij zorgt er ook voor dat zijn terrassen en binnenruimte klaar zijn voor 1 juni.

“We nemen de maatregelen in acht, voor de veiligheid van gasten en mijn mensen. Het zal even wennen zijn, maar de afstand van anderhalve meter gaat lukken, we werken liever niet met schermen en serveren op mobiele serveerwagens. Onze serveersters begeleiden de gasten en we rekenen erop dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen. We gaan het gewoon proberen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden