<p>Henny A.J. Kreeft </p>

Henny A.J. Kreeft

(Foto: )

Vraagapp die antwoordt

  Column

Nu is het bij mij niet bekend of u wel of geen apps gebruikt of u zelf wel eens een app heeft gemaakt, maar UWOON heeft iets ‘compleet nieuws’. Althans dat zegt ze zelf: een VraagApp en men geeft aan de eerste woningcorporatie in Nederland te zijn die zo’n app in gebruik heeft gesteld. 

Nu heb ik dus maar eerst even nagetrokken of er meerdere Vraagapps zouden zijn, en ja, helaas, ik heb gevonden dat er zelfs een VraagApp is, die je gewoon in de Appstore kan downloaden en waarbij geschreven staat: “ … VraagApp is een app voor je telefoon. Je kan er vragen mee stellen aan vrijwilligers die het leuk vinden om vragen te beantwoorden. Over heel veel onderwerpen … “

Tot zover de zoektocht naar de VraagApp, het schijnt dus een app te zijn die gewoon beschikbaar is en specifiek voor mensen (misschien ook wel juist voor mensen met een verstandelijke beperking - zoals het internet aangeeft) die de samenleving ingewikkeld vinden. Deze mensen hebben vaak een begeleider, maar die ze niet vaak genoeg zien en met de VraagApp wordt voorkomen dat kleine vragen grote problemen gaan worden en worden de vragenstellers in hun zelfstandigheid ondersteunt.

Zelf ben ik ook bezig met het maken van apps (één over nieuws en één over de zorg), maar ik ben nog niet zover dat ik een app kan maken, waar meteen antwoorden gegeven worden op de vragen die mensen zouden hebben. En dat is juist wat belangrijk is, mensen zitten met vragen en willen graag zo snel mogelijk een goed antwoord.
UWOON geeft aan dat ze werkt met 600 vrijwilligers die antwoorden geven op vragen van praktische aard, zoals het huishouden, openbaar vervoer, een ingewikkelde brief of regels en wetten.

Kijk dat zou ik zelf ook wel willen, zo’n app, maar 600 vrijwilligers is wel heel veel voor een simpele app zoals ik probeer te ontwikkelen. Maar het is toch wel de ultieme oplossing om vragen te stellen, als je met problemen zou zitten, en dan ook meteen een antwoord kan krijgen. Mijn vraag is dan bij zo’n systeem of de vrijwilliger die je aan ‘de app’ komt of dat die persoon de antwoorden paraat heeft op mijn vragen of moet overleggen of alles moet opzoeken. Het kan zo maar zo zijn dat ik een vrijwilliger aan ‘de app’ krijg, die veel verstand heeft van financiën, maar ik een vraag heb over uitspraken van de gemeenteraad over aanpassingen in de wijk. Kan dan de vrijwilliger de antwoorden geven of moet ik naar een nieuwe medewerker?

Trouwens, zo’n app is natuurlijk niet hetzelfde als Whatsapp, waar je uren gezellig met de familie kan keuvelen en alle nieuwtjes van de week kan doornemen. Neen, zo’n app zal veel zakelijker worden, waarbij het vast wel kan voorkomen dat een vraagsteller even een luisterend oor nodig heeft, soms ook wel buiten de normale ‘kantooruren’. Zo had ik vroeger een collega die niet kon slapen en ‘s nachts hele verhalen wilde vertellen en ik met mijn mobiel in bed lag om de verhalen aan te horen en waagde het niet om in slaap te vallen.
In ieder geval, ik ga eens meer uitzoeken over de VraagApp

column 

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden