Hans Schroten; opticien en optometrist in Elburg, heeft geïnvesteerd in schermen en maskers van plexiglas. (Foto: José Oosthoek)
Hans Schroten; opticien en optometrist in Elburg, heeft geïnvesteerd in schermen en maskers van plexiglas. (Foto: José Oosthoek) (Foto: José Oosthoek)

Ondernemen bij lockdown vraagt om veel creativiteit

'maatregelen voor veiligheid en hygiëne zijn altijd leidend'

José Oosthoek

De coronacrisis en de maatregelen van het kabinet zorgen voor grote problemen bij ondernemers. Vaste kosten blijven en omzetten dalen. Voor sommige winkeliers is het de broekriem aantrekken en menig ondernemer wordt inventief om toch enigszins de klant te bedienen. Resultaten van bedrijfsvoering zijn echter brancheafhankelijk.

ELBURG/HATTEMERBROEK – “Na de eerste persconferentie van premier Rutte werd het ineens heel stil in de winkel’, geeft opticien Schroten aan. “We hebben de openingstijden aangepast en alle afspraken voor controles en oogmetingen afgezegd. Alleen klanten met maandlenzen konden we helpen met hun pakketten. De klanten die aan vervanging toe waren, hebben we afgebeld. Alleen maar positieve reacties, overigens. We werden bedankt voor het meedenken. Als ondernemer zag ik dat ik onze klanten niet meer kon helpen met oogmetingen en toen het er naar uit zag dat de maatregelen niet versoepeld zouden worden, ben ik op zoek gegaan naar mogelijkheden. Een scherm bij de balie en één bij de pastafel; veiligheid voor zowel de klant als voor ons, waren niet voldoende. Ik sprak een leverancier die mij schermen, speciaal voor de oogmeetapparatuur liet zien. Die heb ik besteld en gemonteerd. De phoropter, het oogmeetapparaat, is nu beschermd voor de klant én voor de medewerker die de controle uitvoert.

Maskers

Tegelijkertijd heb ik maskers van plexiglas besteld, elke medewerker zijn of haar eigen masker. Veiligheid en hygiëne staan voorop, de klanten en wij desinfecteren onze handen en sinds vorige week hebben we weer afspraken staan voor oogmetingen.”

Barbecueseizoen

In Hattemerbroek stond bij Van Guilik BBQ & Catering direct na de uitbreek de telefoon roodgloeiend. “Binnen een half uur nadat Rutte op televisie was, werden alle orders geannuleerd”, aldus Jack van Guilik. “Dat waren barbecuebestellingen voor grote groepen, voor 80 man en meer. Voor de komende weken en maanden gaat het om honderden pakketten. Er is zelfs een order geannuleerd die gepland was op 23 september. We begrijpen dat en wat wettelijk niet toegestaan is, voeren we niet uit. We maken geen barbecuepakketten voor grote groepen meer. Dit betekent dat we maar een fractie van de normale hoeveelheden bereiden. Voor beperkte groepjes, families en gezinnen. We bezorgen nu al gratis vanaf 20 euro. We leveren het pakket af voor de deur, doen een paar stapjes terug en dan kan de klant de bestelling zelf pakken. We werken wel weer door. Gelukkig heb ik de slagerijen in Zwolle en Hattem, die kunnen we ruimschoots voorzien. Qua veiligheidsvoorschriften en hygiëne verandert er voor ons niet veel; wij wassen en desinfecteren onze handen de hele dag door. Inmiddels merken we dat mensen na deze lange lockdown toch ook weer willen genieten van een barbecue thuis en daar iets extra’s voor over hebben, maar ik denk dat het barbecueseizoen voor dit jaar over is. Gelukkig gaat het in de slagerijen goed.”

Hart onder de riem

Het tegenovergestelde van voorgaande voorbeelden, is wat gebeurt in de bloemistenbranche. “We maken dagen van twaalf, dertien uur”, zegt Arie Verheul van De Bloemenhof in Elburg. “De mail, de telefoon en online zijn ontploft. Het lijkt wel of echt iedereen een bloemetje wil sturen. Een hart onder de riem steken, laten weten dat men aan elkaar denkt. Wij zijn bijna alleen maar aan het bezorgen. Dat is voor ons natuurlijk positief, maar het voelt dubbel, omdat je ziet dat collega-ondernemers het zo moeilijk hebben.

Veiligheid

Voor onze veiligheid hebben we een deel van de winkel leeggemaakt en de binderij vergroot. We kunnen zelf wel op afstand van elkaar werken. Hygiëne is geen probleem, we wassen vaak onze handen, we werken toch veel met water en sommige binders kunnen met handschoenen werken. Bloemen zijn voldoende te krijgen, de kwekers mogen maar 30 procent van de gebruikelijke hoeveelheid aanleveren bij de veiling. Voor ons is er voldoende, maar de export is weggevallen. Wij brengen de boeketten bij de voordeur en houden anderhalve meter afstand. Mensen kunnen bestellen via de app en dan sturen we een Tikkie, dat is veilig voor beide partijen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden