De Agnietenschool hield op de stakingsdag een actie voor het goede doel: stichting ‘Het Vergeten Kind’. (Foto: Agnietenschool)
De Agnietenschool hield op de stakingsdag een actie voor het goede doel: stichting ‘Het Vergeten Kind’. (Foto: Agnietenschool) (Foto: )

'Op positieve manier aandacht vragen voor problemen in onderwijs'

Veel basisscholen deden vrijdag 31 januari mee aan de landelijke stakingdag. De Agnietenschool in Elburg pakte het anders aan. Docente Désirée Hulst omschrift hieronder haar (stakings)dag.

(door Désirée Hulst)

''Bijna vliegt de thee over de rand van het kopje als een van de leerlingen vol tegen mij aanloopt in zijn enthousiasme om zijn edelstenenverzameling te laten zien in de kring. "Kijk juf!" Verwonderd bekijken we samen de stenen, stellen we vragen en mogen we ze ook even voorzichtig vasthouden voor het echte gevoel. Zeldzaamheid, geslepen, kleur, glans, hardheid, chemische bestendigheid, alles komt voorbij. We nemen de tijd om er bij stil te staan, maar eigenlijk hebben we diverse toetsen die vandaag afgemaakt moeten worden. Er staat veel werk op het programma. Vooral als ik op het bord bij de spellingswoorden van deze week 'drommen' in plaats van dromen lees, weet ik dat de spellingsregels er bij sommige kinderen nog niet helemaal in zitten. Mooi om op te pakken. Ondertussen besef ik me dat we wel veel wijzer zijn geworden over de kenmerken van de lapis lazuli, smaragd en amethist. Namen die ze overigens wel foutloos kunnen schrijven.
Constant de balans zoeken tussen werk, gesprek, spelen en leren. Moeten en mogen. Je ziet ons als leerkrachten hard werken, vaak zelfs zwoegen. Praten, lachen, soms mopperen, observeren, luisteren, nakijken, opruimen, vegen, analyseren, uitleggen, vaardigheden aanleren, vragen stellen, inleven, helpen, tekenen, dansen, lezen, schrijven. We zoeken steeds naar dat punt waar we in onze begeleiding op school het maximaal haalbare er bij de leerling uit kunnen halen. Dit willen we in de toekomst graag vol enthousiasme blijven doen en daar maken we ons hard voor.
We denken dat er veel in het onderwijs aan de hand is en dat er nog veel moet gebeuren om voldoende leerkrachten te hebben en behouden om zo passend onderwijs te kunnen bieden. We hebben daarom op de stakingsdagen op een positieve manier aandacht gevraagd voor het onderwijs, door middel van een wandeling (Walk4kids!) met kinderen langs verschillende basisscholen in Elburg. Hiermee wilden we ook onze collega's op de andere scholen een blijk van waardering geven.
Eén van de problemen in het onderwijs is de toenemende kansenongelijkheid voor kinderen en daarom hebben we ervoor gekozen om onze actie op de Agnietenschool te koppelen aan een bijpassend goed doel: stichting 'Het Vergeten Kind'. Aandacht voor het onderwijs en aandacht voor onze doelgroep. Onze actie valt tevens samen met de week van Het Vergeten Kind (www.hetvergetenkind.nl). De kinderen en leerkrachten van groep 6, 7 en 8 hebben een wandeltocht van vijf kilometer gemaakt, waarvoor zij zich konden laten sponsoren om geld op te halen voor deze stichting. De kinderen van groep 1 tot en met 5 hebben op een creatieve manier hun bijdrage geleverd aan de actie. De posters met positieve teksten die ze gemaakt hebben zijn door de kinderen verkocht en de opbrengst hiervan is ook voor de stichting 'Het Vergeten Kind'.
We hopen onze leerlingen te laten leren voor het leven en willen benadrukken hoe mooi en belangrijk het vak leraar (voor ons) is. Maar feit blijft voor ons wel: van gelukkige leraren leer je de mooiste dingen. Met voldoende middelen, tijd en een passend aanbod kan die ene leerling ook leren en begrijpen waarom je 'altijd moet blijven dromen' in plaats van drommen.''

Meer berichten