Secretaris en voorzitter met tussen hen in de chauffeur van dienst Gerrit Westerink. (Foto: Dick van der Veen)
Secretaris en voorzitter met tussen hen in de chauffeur van dienst Gerrit Westerink. (Foto: Dick van der Veen)

Buurtbus zoekt chauffeurs in Wezep

Foto: Dick van der Veen

Trein missen door rolstoelplicht

De buurtbus Elburg-Oldebroek voorziet in een behoefte. In de bijna dertien jaar van het bestaan zijn al dik 200.000 mensen vervoerd. Maar wat chauffeus uit Wezep erbij is een zorg minder.

ELBURG - De terugval die ontstond doordat mensen in 't Harde de trein misten in een warme zomer met veel verkeersomleidingen is weer nagenoeg ongedaan gemaakt. ,,Daar hadden alle buurtbussen last van", zegt secretaris Kuna van Walsem, die samen met voorzitter Henk van Boven de situatie onder de loep neemt. ,,We hebben tegen de 50 chauffeurs op de twee bussen, die als het even meezit in 50 minuten de route 't Harde-Wezep of omgekeerd afleggen. In beide gemeenten willen we vijf mensen op de reservelijst om bij vertrek van vaste chauffeurs voor continuïteit te zorgen. In Elburg is dat geen probleem, maar in de gemeente Oldebroek ontbreekt die reserve." Kom trouwens niet aan met opmerkingen over vervoer van oude mensen, want de praktijk in beide gemeenten leert anders. ,,We vervoeren ook veel jongeren, scholieren met name."
Er kunnen maximaal acht passagiers mee. Dat aantal wordt overigens maar zelden gehaald. Dit jaar werden drie chauffeurs 75 jaar. Die zouden moeten afhaken, maar de regels zijn veranderd. Ze mogen nu nog drie jaar achter het stuur, nadat ze wel weer een rijtest hebben gedaan. Iedere nieuwe chauffeur krijgt een medische keuring. In een enkel geval is er ook na een herkeuring een teleurstelling. Het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd werkt ook nadelig. De meeste chauffeurs zijn boven de 65 en die stappen dan dus later in.
In een regiovergadering kreeg het bestuur te horen dat eind volgend jaar door Keolis op elektrische bussen wordt overgestapt. Dan ook de verplichting om rolstoelen mee te nemen. ,,Dat heeft grote gevolgen. Het in- en uitladen vergt toch al snel 10 minuten. In dat geval kunnen we niet meer op de treinverbinding inhaken en moeten we overstappen op het van A- naar B-verhaal. Je kunt nu eenmaal geen stukken uit de route weglaten. Daar gaan de gemeenten en de provincie dwars voor liggen. Ook krijgen we dan te maken met een verkorte opleiding."
Er wordt wat afgereden. Een van de bussen heeft in amper twee jaar tijd 330.000 kilometer op de teller staan. Als die de 500.000 nadert is de afschrijving nabij.
Het rijden op een buurtbus werkt verslavend. Vijftien chauffeurs zijn er van het begin af bij betrokken. Afhaken gebeurt vrijwel alleen door gezondheidsproblemen. Er staat geen vergoeding tegenover. Het kunnen helpen van de medemens is hun beloning. De meesten declareren zelfs de gemaakte onkosten niet. ,,We hebben ook een sociale taak. Sommige passagiers beginnen bij het vertrek te praten en als ze al uit de bus zijn en wij al weer wegrijden, praten ze gewoon door. Laatst stapte een huilend meisje in. Haar verkering was net uitgeraakt. Dat praat je op zo'n kind in met opbeurende woorden."

Meer berichten