(Foto: Herman Murk)
(Foto: Herman Murk) (Foto: Herman Murk)

Indrukwekkend herdenkingsconcert in Grote Kerk Elburg

ELBURG - Na afloop van de herdenkingsplechtigheid bij het Monument op de stadswal van Elburg gaf het Gelders Oratoriumkoor een indrukwekkend concert ter herdenking van de slachtoffers van ’40-’45 en alle overige landgenoten die omkwamen door oorlogsgeweld in de jaren nadien. In de volle kerk was het verheugend te zien dat onder de bezoekers de grijze golf gezelschap krijgt van een jeugdiger publiek, dat zich meer en meer betrokken voelt bij een respectvol stilstaan bij de offers die gebracht werden en nog worden om ons in Nederland in vrijheid te doen leven.

Het concert werd geopend door harpiste Regina Ederveen, die met haar spel indruk maakte met het ontroerende afscheidslied van de minstreel die zijn geboorteland moet verlaten, geschreven door de Engelse componist John Thomas. Van deze romantische harpmuziek schakelde het Gelders Oratoriumkoor over naar het eigentijdse Da Pacem Domine van de Estlandse componist Arvo Pärt, een verbijsterend werk, indringend en mystiek, met lang aangehouden tonen, die de oude Latijnse smeekbede om vrede een hedendaagse stem gaven naar aanleiding van één van de vele bomaanslagen op onschuldige burgers van de afgelopen jaren.
Begeleid door het Deventer Kamerorkest slaagde het koor er uitstekend in de vervreemdende sfeer van deze muziek op de aanwezigen over te brengen. Het orkest bracht vervolgens met overtuiging het serene Crisantemi van Puccini, een eerbetoon in muzikale bloemen aan Puccini’s geliefde hertog Amedeo Savoy. De Deventenaren toonden ook hun niet geringe muzikale zeggingskracht in de begeleiding van het Gelders Oratoriumkoor in het geliefde Requiem van Gabriel Fauré, voor velen ongetwijfeld het hoogtepunt van de avond. Een moedige keus van het Gelders Oratoriumkoor omdat veel liefhebbers van dit prachtige werk als referentiepunt een perfecte uitvoering door een wereldberoemd ensemble koesteren. Niettemin slaagde het koor met vlag en wimpel voor de uitdaging om tijdens dit concert eerder gehoorde uitvoeringen te doen vergeten.

De solisten, de expressieve sopraan Hanneke de Wit in het geliefde Pie Jesu en de sonore, prachtig getimbreerde jonge Letse bas Agris Hartmanis in het Offertoire en het Libera Me, droegen door hun uitstekende muzikale voordracht overtuigend bij aan deze meer dan geslaagde vertolking van Fauré’s meesterwerk, een uitvoering die extra luister werd bijgezet met de schitterende klanken van harp en hoorns. Dragende muzikale factor was het voortreffelijke orgelspel van de Fin Ere Lievonen. Onder de baton van dirigent Ilia Belianko liet het Gelders Oratoriumkoor het publiek genieten van een hoogstaande uitvoering, waardoor het herdenkingsconcert een memorabel festijn werd, dat de vele aanwezigen nu al vooruit deed kijken naar volgend jaar.

Meer berichten