Fotograaf Benny van de Werfhorst (links) bespreekt een van zijn landschapsfoto's met collega Aart Veldman. (Foto Margaretha Coornstra)
Fotograaf Benny van de Werfhorst (links) bespreekt een van zijn landschapsfoto's met collega Aart Veldman. (Foto Margaretha Coornstra) (Foto: )

Portret- en landschapsfoto's in Wezep

Margaretha Coornstra

Vier exposanten in het Kunstlokaal

Sinds oktober is in De Huiskamer van Wezep het 'Kunstlokaal' gevestigd. Hier exposeren zowel professionals als amateurs. Vanaf 3 mei hangt er werk van drie fotografen, aangevuld met waterverftekeningen van Jan Wentzel.

Wezep - Fotografen Aart Veldman en Benny van de Werfhorst zijn deze vrijdagochtend nog bezig hun expositieruimte in te richten binnen het Kunstlokaal. Verderop hangen de inzendingen van de andere exposanten al. Jan Wentzel is vertegenwoordigd met vriendelijke waterverftekeningen op papier; naturalistische impressies van Spanje.
Ida Müller toont macrofotografie in eigen tuin. Fascinerend is de libel die zich achter een verticaal koord verschuilt, zodat je alleen de vleugels ziet uitsteken: een frappant staaltje timing.
De serie zwart-wit portretten maakte Aart Veldman voor publicaties als Anders is ook gewoon en Loop maar om, de achterdeur is open: markante, vaak al oudere Veluwenaren. Zoals kruidentherapeute Klaasje (Klazien) Rotstein-van den Brink (1919-1997), in deze regio bekend als 'Klèùsien uut Zalk'.
Benny van de Werfhorst heeft een rij foto's hangen uit de tijd dat hij vooral portret- en modelfotografie deed. "Zelf noem ik het liever mensenfotografie," zegt hij. Tegenwoordig legt hij zich alleen nog toe op landschappen: "Altijd analoog, hè? Dat voelt voor mij toch eh... ja, ambachtelijker. Digitaal geeft mij geen voldoening meer. En ik gebruik een middenformaat diafilm. Die heeft een groter formaat dan die gewone filmrolletjes. Zo krijg je ook meer detail op de foto." Van de Werfhorst maakt veel werk van de voorbereiding: "Eerst observeer ik de plek een hele poos en kijk op welk moment van de dag het licht op z'n mooist is," mijmert hij. "Uiteindelijk neem ik mijn camera mee, en een externe lichtmeter..."
"Ik was juist zo blij dat ik van al dat gedoe af was," schertst Aart Veldman. "Ik ben meer van: één keer knippen en dan moet het goed wezen." Serieuzer: "Maar ja, als persfotograaf heb je ook weinig tijd. Je moet snel het juiste moment inschatten. En dan hoort één foto eigenlijk al het hele verhaal te vertellen." In 2000 moest hij als persfotograaf overstappen op digitale fotografie: "Noodgedwongen heb ik toen voor 20.000 gulden aan apparatuur aangeschaft om te kunnen werken. Maar dan kon je als fotograaf ook overal binnenkomen."
Zijn werk in het Kunstlokaal is wel voornamelijk analoog. Bij de vaak verstilde portretten besteedt hij veel aandacht aan het licht: "Sowieso gebruik ik geen flits, dat vind ik een verschrikking." En bij de 'mensenfotografie' van zowel Van de Werfhorst als Veldman speelt lichaamstaal een subtiele maar voorname rol. Berusting, vermoeidheid, schuwheid, weemoed – alles laat zich aflezen aan de foto's.

Opening expositie: 3 mei om 17.00 uur. Te zien tot eind juni.

kunstlokaalwezep.nl

Meer berichten