'Plezier is nodig om het vol te houden'

door Rik Kapitein

Een nieuw jaar, nieuwe ambities, nieuwe doelen. Ieder jaar stellen veel mensen goede voornemens op. Sporten en afvallen staan ieder jaar hoog op de lijstjes. Maar iets voornemen is één, dat ook volhouden blijkt vaak voor veel mensen lastig. Huis aan Huis ging op bezoek bij Haike Nillesen, coach en trainer in 't Loo.

Wie in 2019 vaker wil bewegen, leert bij Fitstap over wandelen, voeding en hersengymnastiek

't Loo - "Het gaat niet om de prestatie, maar om het plezier." Haike Nillesen weet wat er nodig is om een goed voornemen daadwerkelijk vol te houden. Samen met haar partner is ze eigenaar van Stapkracht, waar ze mensen coachen en trainen, op zowel mentaal als fysiek vlak. "Als je twaalf weken goed bezig bent, is het jammer om daar dan weer mee te stoppen."

Een van de trajecten die Haike Nillesen aanbiedt, is 'Fitstap': een programma van twaalf weken, met als doel deelnemers fit en vitaal te helpen worden. "Elke week wandelen we een uur lang met elkaar", legt Nillesen uit. "Na dat uur drinken we samen nog even rustig koffie en thee, bespreken we de oefeningen voor de komende week en delen we ervaringen." Fitstap is een relatief nieuw landelijk initiatief van de Koninklijke Wandel Bond Nederland. "Ik hoorde bij de tweede groep coaches die is opgeleid voor deze training", vertelt Nillesen.

Een van de deelnemers aan Fitstap in 't Loo is Hildegard Okkels. Ze had verschillende redenen om zich aan te melden. "Ik heb diabetes type 2. Bewegen en goede voeding zijn daarvoor heel belangrijk. Ik wandelde al wel, maar zocht eigenlijk een training die me ook met de rest van mijn leefstijl kon helpen." Bovendien leek het haar een uitgelezen mogelijkheid nieuwe mensen te leren kennen. "Ik woonde nog niet zo lang hier, dus het leek me fijn om in een groep te gaan wandelen."

Armen zwaaien

In totaal deden zes deelnemers mee aan het Fitstap-traject. "Dat is een mooi aantal", vindt Okkels. "Twaalf is echt het maximum voor een groep", beaamt Nillesen. "Ik wil iedereen wel persoonlijk kunnen begeleiden." Tijdens de gezamenlijke wandelingen leerde Nillesen iedereen met de juiste houding te lopen. "Ik liep bijvoorbeeld te veel met mijn hoofd naar voren", vertelt Okkels. "Ik ben een keer gevallen, dus ik kijk steeds goed waar ik ga staan. Daardoor liep ik niet ontspannen." Vanaf de praktijk van Stapkracht is de groep zo in het bos. "Dat is prachtig wandelen en het levert ook goede oefeningen op", gaat Okkels verder. "Want als er dan een boomstam lag, moest ik daar overheen lopen. En ik mocht dus niet constant vlak voor me kijken of ik niet over een boomwortel zou struikelen." De training van Nillesen gaf haar het vertrouwen om haar loophouding te veranderen. "En zo had iedereen wel iets. We hebben allerlei verschillende oefeningen gedaan", gaat Okkels verder. "Zoals dat je goed moet zwaaien met je armen, om je beweging te ondersteunen. Als we nu samen lopen, roepen we nog steeds 'zwaaien' naar elkaar als iemand even niet de goede houding heeft."

Het is volgens Okkels tekenend voor de gezelligheid in de groep. "Wij zijn na het traject ook doorgegaan, we lopen nog steeds regelmatig samen", vertelt ze enthousiast. Nillesen is blij dat te horen. "Dat is een mooie stok achter de deur om door te gaan met je oefeningen. Dan houdt het niet op als de training klaar is."

De training gaat veel verder dan alleen het wandelen. "We hebben veel ervaringen uitgewisseld over onze voeding", vertelt Okkels. "Zo heb ik een keer speciale caloriearme koekjes gebakken voor de hele groep." Naast voeding en beweging trainde Nillesen de groep ook op cognitief gebied. "Het is belangrijk dat je ook je hersenen traint", legt ze uit. Cognitieve fitness is een preventieve aanpak in de strijd tegen dementie en bij psychische klachten.

Okkels weet dat als geen ander. "Ik wandel nu veel meer rechtop", zegt ze. "En ik gebruik de oefeningen die ik geleerd heb nog steeds regelmatig. Dan kijken ze me op m'n werk wel gek aan, als ik weer eens ga 'kwispelen'. Dankzij de intervaltrainingen heb ik meer kracht in mijn bovenbenen gekregen." Ook andere deelnemers hebben die ervaring, weten beide vrouwen. "Een van de deelnemers was nogal stijf in de rug", weet Nillesen nog. "Die kon de eerste keer moeilijk voorover buigen. Aan het eind van het traject ging dat allemaal een stuk soepeler." Zo had iedereen zijn eigen leerdoelen. "Het was een heel gemêleerd gezelschap. De een had al wandelervaring, de ander wandelde nooit. De een wilde afvallen, de ander kwam er echt voor zijn gezondheid.

Wie meedoet aan Fitstap, krijgt ook ondersteuning van een app op de telefoon. "Daarop staan elke week oefeningen voor het wandelen, maar ook praktische informatie over voeding en mentale training", legt Nillesen uit. "Zo'n oefening kan heel simpel zijn: geniet eens van de omgeving tijdens het wandelen." Volgens haar gaat het er niet om dat deelnemers zoveel mogelijk gaan wandelen. "Als je de hele dag gewerkt hebt, en op je werk al tienduizend stappen hebt gezet, kun je gerust op de bank neerploffen", zegt ze. "Maar beloon jezelf dan niet met een suikerdrankje, maar neem in plaats daarvan iets gezonds." Het is de toevoeging die Fitstap biedt ten opzichte van een gewone wandelgroep. "Ik heb hier echt veel geleerd over voeding en cognitieve fitness, wat wel en wat niet goed voor je is", legt Okkels uit.

Als Okkels en Nillesen terugdenken aan de afgelopen twaalf weken, schieten ze regelmatig in de lach. "Maak maar eens met je ene hand een vuist, terwijl je de andere hand open met je duim tegen je borstbeen zet", zegt Nillesen. "En wissel dat nu heel snel." Het resultaat is lachwekkend. "Daar lach je dan in de groep ook om. Het is erg gezellig", vindt Okkels. "Ook als we nu samen wandelen, drinken we na afloop nog ergens koffie en thee." En die gezelligheid is precies wat Nillesen als geheim ziet, voor goede voornemens. "Als je plezier hebt in je nieuwe leefstijl, dan is het veel gemakkelijker vol te houden. En dan merk je de effecten vanzelf."

Meer berichten