Foto:

Over Trump, elite en landschapskunst

Margaretha Coornstra

Drie spannende Winterlezingen

De Winterlezingen komen er weer aan! En er staan behoorlijk prikkelende thema's op het programma. Wat te denken van het fenomeen Donald Trump? De verhouding tussen het volk en de elite? Of het polderlandschap als kunstwerk?

Elburg - Rond 380 v. Chr. schreef de Griekse filosoof Plato zijn beroemde boek De Staat. Daarin hanteert hij het beeld van een grot, als metafoor voor de schijnwereld waarin 'het volk' volgens hem leeft. Plato beschrijft de mensen als gevangenen in een grot, vastgeketend in zo'n houding dat ze alleen de wand recht voor zich kunnen zien. Hogerop in de grot zit nog een groepje mensen dat, via het licht van een vuur, schaduwen projecteert op de rotswand. Natuurlijk zijn die projecties vervormde schimmen van de werkelijkheid. Maar dat stoort de mensen beneden niet. Zij weten immers niet beter. Voor hen is het schaduwspel de realiteit.
Het volk in de grot is de titel van een recente publicatie van René ten Bos, de huidige Denker des Vaderlands. "Ik heb nu twee boeken van hem gelezen en vind hem een heel interessante figuur," zegt Martineke Beetz van Stichting Winterlezingen Elburg. "Hij houdt van een paradoxale aanpak, maar weet ook ingewikkelde dingen vrij simpel uit te leggen. Toen we deze lezing boekten - over de tegenstelling tussen het volk de elite - wisten we nog niets van Gele Hesjes. We hadden geen idee dat het thema zó actueel zou worden."
Nog een spannend onderwerp: de betekenis van Donald Trump als president van de VS, besproken door publicist Frans Verhagen. Beetz: 'Verhagen schrijft met enige regelmaat in NRC en weet veel over Amerika. En ja, Trump is natuurlijk zo'n eh... bijzonder mens, in allerlei opzichten. Twee jaar terug hadden we niet kunnen denken dat hij de verkiezingen zou winnen. En nu gaat er bijna geen week voorbij of je hoort wel iets over een nieuw schandaal. Frans Verhagen komt uitleggen waardoor het tóch binnen de Amerikaanse geschiedenis past om ook zo'n man een keer aan het woord te helpen. Maar intussen is de verdeeldheid in Amerika enorm."
Dan is er kunsthistorica Sophie van Steenderen. Zij belicht het fenomeen van het strakke polderlandschap van Flevoland als muze voor kunstenaars. Dat begon in 1977 met het Observatorium van de Amerikaan Robert Morris. Martineke Beetz: "Momenteel werkt Bob Gramsma bij Biddinghuizen aan het project Riff, naar aanleiding van 100 jaar Zuiderzeewet. Dat wordt het achtste landschapskunstwerk in Flevoland. Sophie gaat vertellen over de relatie tussen het kunstwerk en zijn omgeving en over de samenhang tussen kunst, natuur en techniek. Maar ze legt ook uit hoe je zo'n kunstwerk als Riff op verschillende tijden van de dag kunt beleven."

Museum Elburg, 12 januari, 9 februari en 9 maart. Kijk voor meer informatie op de website
www.winterlezingen.info

Meer berichten