Blijvend je natuurlijke gewicht terug.

Anne Ponstein: 'Mijn eigen buik in een broek van 6 jaar geleden'. Eigen foto
Anne Ponstein: 'Mijn eigen buik in een broek van 6 jaar geleden'. Eigen foto

't Harde - "Het lijkt misschien niet realistisch om te zeggen dat je je natuurlijke gewicht terug kan krijgen maar toch is het zo. Niet met weer een nieuw dieet maar met een duurzame verandering in eetpatroon dat afgestemd is op jouw persoonlijke en specifieke levenssituatie en jouw (verander)tempo", aldus Anne Ponstein.

"Geloof me, ik ken het: afvallen en weer aankomen, een dieet volgen en gewicht verliezen en een jaar later toch weer zwaarder zijn dan je was en wil. Maar ik heb gemerkt dat het mogelijk is om je natuurlijke gewicht te bereiken en …. vast te houden! Inmiddels zit ik meer dan 5 jaar op een BMI van 21,5 en ik moet zeggen ik voel me er zeer wel bij. Wat me eerder met diëten niet lukte is me wel gelukt door naar mijn voedingspatroon te kijken. Meer inzicht te krijgen in de oorzaak van mijn overgewicht en meer inzicht in het functioneren van mijn lichaam. Met algemene aanbevelingen als minder eten, een maaltijd overslaan kwam ik er gewoon niet uit. Een geschikt dieet heb ik ook niet kunnen vinden: voor mijn lichaam was het gewoon niet het complete antwoord. Voor jouw lichaam misschien ook niet!"

Het ene overgewicht is het andere niet
"Televisieprogramma’s en reclamespotjes doen geloven dat overgewicht altijd het gevolg is van te calorierijk eten. Er zijn alleen veel meer oorzaken. Een andere oorzaak is bijvoorbeeld ondergewicht. Daar denk je niet zo gauw aan. Eet je te weinig calorieën dan komt je lichaam op een ‘spaarstand’ te staan: je lichaam spaart energie op afweer en spierontwikkeling. Je weerstand wordt minder en je wordt wat vaker/ makkelijker ziek. Je krijgt minder zin in sporten omdat je lichaam er de energie gewoon niet voor heeft. Je denkt wat minder helder. Het beetje calorieën dat je binnen krijgt wordt zeer zorgvuldig gebruikt en zo veel mogelijk opgeslagen voor nóg mindere tijden. Je begrijpt het al: in de vorm van lichaamsvet."

"Zit je in deze spaarstand (wat eenvoudig vast te stellen is) dan is het dus aan te raden om niet minder maar juist meer te gaan eten! Dat leidt in eerste instantie weliswaar tot gewichtstoename maar na verloop van tijd tot het bereiken van je natuurlijke (en lagere) gewicht."

"Een heel andere oorzaak van gewichtstoename is stress. Onder stressomstandigheden (en voor je lichaam is stress stress, het maakt niet uit wat de precieze oorzaak is) reageert je lichaam met een hogere hartslag, alertheid; je lichaam kan tot actie overgaan. Daar is suiker (glucose) voor nodig en dus worden lichamelijke suikerreserves (glycogeen uit lever en spieren en lichaamsvet) omgezet in suiker. Onder natuurlijke omstandigheden (zeg maar wanneer er een tijger voor je staat of er een brand uitbreekt) wordt dat vrijgemaakte suiker door je spieren gebruikt en is er, qua gewicht, niet zo veel aan de hand. Is de stress ontstaan door bijvoorbeeld het voortdurend kijken naar spannende films bij onnatuurlijk licht (!); het (voortdurende) gevoel tekort te schieten; ergernis; het keer op keer niet halen van een deadline; onvoldoende aanvoer van mineralen; het drinken van grote hoeveelheden koffie of alcohol; etc. dan wordt het vrijgemaakte suiker niet gebruikt. Het suiker dat vrijgemaakt is en niet nodig blijkt, moet weer ‘opgeruimd’ worden. En ja, dat gebeurt in de vorm van lichaamsvet! Overgewicht dat ontstaat door stress is te doorbreken door eerst naar de stressfactoren te zoeken en die daarna te verminderen, of beter nog, op te ruimen. Dat is soms geen eenvoudige klus maar praten over de stressfactoren geeft al inzicht in aanknopingspunten voor verandering."

"Er zijn nog veel meer oorzaken van overgewicht dan hierboven genoemd. Oorzaken die te maken hebben met gezondheidsproblemen kunnen het beste door, of in samenspraak met, een huisarts aangepakt worden. Diabetes type 2 is bijvoorbeeld heel goed met voeding aan te pakken maar de huisarts is en blijft verantwoordelijk voor bloedbepalingen en medicatie."

Waarom zou je wat aan overgewicht doen?
"Als je je goed voelt lijkt het niet echt voor de hand te liggen om wat aan overgewicht te doen. Waarom zou je? Letten op je voeding kost in eerste instantie immers meer tijd dan gewoon op de oude voet doorgaan?"

"Ik hoop dat uit bovenstaande blijkt dat overgewicht het resultaat is van een onnatuurlijk voedingspatroon. Zowel te veel, als te weinig eten is onnatuurlijk. Stress is onnatuurlijk als het aanhoudend is. Ons lichaam reageert op de onnatuurlijke situatie en probeert een normaal functioneren mogelijk te maken. Ons lichaam doet daarbij wel wat water in de wijn: het lukt niet helemaal goed om normaal te functioneren. Maar het is goed genoeg (we merken het misschien niet eens!) voor het moment. We zouden het kunnen merken aan dips in energie gedurende de dag, het slechter in slaap vallen, toenemend koffiegebruik (om wakker te blijven), een oplopende bloeddruk. Allemaal signalen die langzaam ontstaan en die we dus makkelijk over het hoofd zien en, als we ze opmerken, ook makkelijk toeschrijven aan allerlei oorzaken anders dan overgewicht. Eigenlijk is dat jammer omdat een heel goede manier om wat aan overgewicht te doen dan niet ingezet wordt: de verandering van voeding- en levensstijl. Op de langere termijn zijn de gevolgen van overgewicht (afhankelijk van de oorzaak) groter. Het kan leiden tot diabetes type 2, bijnieruitputting, metabool syndroom, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Gewrichten hebben meer te verduren en daarom liggen artrose en rugklachten (ook) op de loer."

Waarom lukt het vaak niet om blijvend af te vallen?
"Op basis van de mijn ervaring als voedings- en levensstijladviseur denk ik dat er een aantal redenen zijn dat het niet lukt om blijvend af te vallen. De eerste blijkt wel uit bovenstaande: de oorzaak van overgewicht wordt niet goed vastgesteld. Zoals ik al noemde: het is niet moeilijk om de drie genoemde oorzaken uit elkaar te halen. Weet je de oorza(a)k(en) dan is het makkelijker om iets blijvends aan overgewicht te doen."

"Een tweede reden is dat eten en drinken sociale activiteiten zijn: we ontmoeten mensen in de kroeg (en nemen er nog eentje); we scheppen nog eens op ‘voor de gezelligheid’. Je omgeving zal dus reageren op veranderingen in je eet- en drinkpatroon en dat zal lang niet altijd ondersteunend zijn. Nee, vrienden en familie zullen moeite doen om je van je voornemen af te brengen! Je moet dus zèlf stevig in je schoenen staan wil het afvallen blijvend resultaat hebben."

"Daarnaast maakt de reclame en de voedingsmiddelenindustrie het je ook nog eens moeilijk om standvastig te zijn. Maar geloof me: ik loop de Jamin en het ‘snackpad’ van de supermarkt inmiddels moeiteloos voorbij!"

"Een vierde reden kan zijn dat je te veel ineens verandert. Dat kun je een week volhouden, een maand eventueel, maar het vraagt veel van je innerlijke motivatie. Als je niet snel het gewenste resultaat ziet dan is de verleiding erg groot om maar weer te stoppen. Het is in veel gevallen handiger om kleine(re) stappen te maken. Het eerste stapje eerst onderdeel te laten worden van je dagelijkse routine en dan pas een volgende stap te zetten."

"Door samen met een coach naar je voedingspatroon te kijken krijg je inzicht in de reden(en) die hebben geleid tot overgewicht. Dat geeft dus ook inzicht in mogelijkheden om af te vallen. Een coach kan daarbij ondersteunen: je tips geven voor gezonde maaltijden en tussendoortjes, je adviseren bij problemen die je bij het afvallen tegenkomt: je hoeft het allemaal niet alleen te doen! Ook kan een coach meerwaarde hebben op het gebied van doelen stellen en het vinden van ‘saboteurs’ van je plannen. Samen is het goed mogelijk om de ‘saboteurs’ aan te pakken."

Waarom nu actie ondernemen?
"Zo vlak na de zomervakantie is het een uitgelezen moment om te beginnen met de terugkeer naar je natuurlijke gewicht. Je bent uitgerust en de routine van het normale leven is waarschijnlijk doorbroken door je vakantie. Die afwijking van de sleur maakt het makkelijker om nù aan een verandering te beginnen."

"Een tweede reden is dat het nu extra aantrekkelijk is om te starten. Ik bied je de meting om erachter te komen of je overgewicht door onder- of overvoeding komt gratis aan. Die meting bestaat uit een lichaamssamenstellingsmeting en een analyse van je voedsepatroon. Een aanvullend leefstijlanalysegesprek en –advies bied ik je (tot 1 november 2018) voor een sterk gereduceerde prijs aan. In aanvulling daarop krijg je ‘Anne’s smoothies’, een boekje met recepten voor gezonde groente-fruit smoothies, gratis. De deur van mijn praktijk staat open voor je, bel en maak een afspraak!"

Anne Ponstein
Leefstijl- en voedingsadvies
ponstein.a@lscnl.org
tel. 06-44648284

Meer berichten

Shopbox