Logo huisaanhuiselburg.nl


Zelfstandig werken of juist wat extra begeleiding ontvangen: op het Nuborgh College Lambert Franckens proberen leraren het beste in leerlingen naar boven te halen.
Zelfstandig werken of juist wat extra begeleiding ontvangen: op het Nuborgh College Lambert Franckens proberen leraren het beste in leerlingen naar boven te halen.

Een kwestie van vertrouwen geven

"Vertrouwen is de sleutel tot kwaliteit." Directeur Eric Dijkslag van het Nuborgh College Lambert Franckens is trots. De havo-afdeling van zijn school is voor de tweede keer op rij door Elsevier uitgeroepen tot Superschool. "Dat komt door vertrouwen van de leraar in de leerling, en andersom."

Elburg – Om uitgeroepen te worden tot Superschool, moet een school bij drie van de vier tests die Elsevier uitvoert tot de beste vijftien procent van Nederland behoren. Het Nuborgh College weet dat nu dus twee jaar op rij voor elkaar te krijgen. "Superschool worden is één, maar het blijven is wat mij betreft nog een grotere prestatie", zegt Dijkslag. "Ik denk dat we dat vooral te danken hebben aan het feit dat we weinig zittenblijvers hebben."

Vier factoren

De vier factoren waar Elsevier naar kijkt, zijn de positie van een leerling in de derde klas, ten opzichte van het advies op de basisschool, het percentage leerlingen dat zonder te blijven zitten in klas drie terecht komt, het percentage leerlingen dat zonder zittenblijven het diploma haalt en de gemiddelde cijfers van het eindexamen.

De school doet er alles aan om leerlingen goed te laten presteren. "Dat is niet alleen belangrijk voor onze score, maar vooral juist voor de leerlingen", zegt Dijkslag. "Daarom dagen we leerlingen uit hun talenten zo goed mogelijk te gebruiken." Een van de leerlingen vertelt dat de school juist ook heel goed is in begeleiding. "Als een leraar ziet dat je iets moeilijk vindt, biedt hij je hulp aan", vertelt eersteklasser Max. "Ze zijn hier altijd bereid je te begeleiden, dat vind ik erg fijn." Dijkslag bevestigt dat die begeleiding een belangrijk onderdeel is van de schoolvisie. "Als leraar kun je zeggen 'had je maar op moeten letten tijdens de les', of je kunt zeggen 'kom in de kleine pauze maar even, dan leg ik het je nog eens rustig uit'. In dat laatste geval zal een leerling veel beter presteren."

Maar de directeur vindt het ook belangrijk dat leerlingen vertrouwen ervaren van de leraar. "We hebben natuurlijk structuur in de klassen, maar een leerling moet bij ons makkelijk in contact komen met de leraar." Hij geeft een van de huidige acties voor een goed doel als voorbeeld. "We hebben elke leerling twee euro gegeven. Dan dagen we ze uit daar meer van te maken, maar ze mogen zelf weten wat ze doen." Dat vertrouwen betaalt zich volgens hem uit: "De leerlingen voelen zich gezien. Als leerlingen, ouders en leraren goed met elkaar omgaan, haal je het beste in elkaar naar boven." Max vindt dat vertrouwen fijn, maar hij benadrukt ook dat het niet meer dan logisch is. "De meeste leerlingen zijn ook gewoon te vertrouwen. Gelukkig ziet de school dat."

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox