Foto:
aangeboden door Van Eeks

Alles wat je moet weten over de APK-keuring, grote beurt en kleine beurt


Apk-keuring, grote beurt, kleine beurt. Voor veel mensen klinkt het allemaal hetzelfde, maar keuring en onderhoud zijn toch echt wat anders. De vakspecialisten van Van Eeks, autogarage in Hoogeveen hebben het voor u op een rijtje gezet. 

APK-keuring

De meeste mensen worden er niet bij van: de Algemene Periodieke Keuring (APK). Zes weken voordat de APK op uw voertuig vervalt, stuurt de RDW een brief ter herinnering aan de apk-vervaldatum. Maar waarom is de keuring eigenlijk verplicht? Een apk-keuring voorkomt dat er voertuigen deelnemen aan het verkeer die te onveilig zijn. Daarnaast wordt met de verplichte APK het milieu beschermd. Voertuigen die teveel schadelijke stoffen uitstoten worden namelijk afgekeurd.

Tijdens zo’n keuring wordt er gekeken naar verkeersveiligheid, registratie en milieutechnische aspecten. Bij verkeersveiligheid kunt u denken aan de carrosserie, verlichting en stuurinrichting. Ook de remmen en banden zijn een belangrijk onderdeel van de apk-keuring. De registratie houdt in dat er gekeken wordt naar de kilometerstand, de gebruikte brandstof en het voertuigbewijs. Onder milieutechnische aspecten valt de uitstoot van uitlaatgassen. 

Een nieuwe benzineauto moet na vier jaar voor het eerst op voor de APK. Voor een auto die rijdt op diesel is dat drie jaar. Wanneer uw auto al eerder is gekeurd, kunt u uitgaan van de datum op het laatste keuringsrapport. Vóór die tijd moet de auto opnieuw worden gekeurd.

Voor een apk-keuring kun je terecht bij door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) erkende garagebedrijven en keuringsstations. Deze bedrijven zijn te herkennen aan een oranje sticker met de tekst ‘RDW erkend; APK lichte voertuigen’.

De APK is een veiligheids- en milieu-inspectie op de belangrijkste punten, maar zegt weinig over de kwaliteit van het onderhoud. In de volksmond zijn er twee soorten onderhoudsbeurten, de kleine beurt en de grote beurt. Hiervoor geldt, bijhouden is altijd goedkoper dan dat er ineens van alles aan uw auto gebeuren moet. 

Kleine beurt

De kleine beurt wordt meestal elk jaar geadviseerd. Bij oudere auto’s kan dit vaker geadviseerd worden, afhankelijk van het rijgedrag. Vaak is het ongeveer na weer 15.000 km gereden te hebben. Met nieuwere auto’s zou u ook goed moeten zitten tussen de 25.000 en 30.000 km. De kleine beurt omvat onder andere een controle op vitale functies. U kunt hierbij denken aan banden, ruitenwissers en de claxon. Ook de schokdempers, ophangpunten van de auto en de verlichting wordt gecontroleerd op sterkte en werking. Tot slot worden de vloeistoffen bijgevuld, de olie ververst en indien nodig het oliefilter vervangen.  

Grote beurt

De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud, zowel de binnenkant, buitenkant als onderkant van de auto wordt nauwkeurig gecontroleerd. Hierbij worden bijvoorbeeld niet alleen de motorolie en het oliefilter vervangen, maar ook het interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Indien nodig wordt dan ook de koelvloeistof en de remvloeistof ververst. Tijdens de grote beurt worden er ook onderdelen op slijtage getest, zoals de V-Snaar en de motor.

Dus wilt u de kans op financiële tegenvallers verminderen? Laat dan naast de APK Keuring periodiek onderhoud uitvoeren. 

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden