Afbeelding
Gemeente Elburg

Gemeente Elburg reikt Erepenning uit aan Lyda Sneevliet-Radstaak

23 juni 2026 om 20:20 Maatschappelijk

Vertrekkend wethouder Lyda Sneevliet – Radstake is bij haar afscheid onderscheiden met de erepenning van de gemeente Elburg. Deze werd haar tijdens de afscheidsreceptie van de drie vertrekkende wethouders in de botterwerf opgespeld door burgemeester Harm Jan van Schaik. Met haar afscheid sluit Lyda haar loopbaan af, want ze gaat met pensioen. 
 
Met de erepenning spreekt de gemeente haar waardering uit voor de jarenlange inzet van Lyda Sneevliet voor de gemeente en haar inwoners. Ze was jarenlang actief in het lokale bestuur, eerst als raadslid en later als wethouder. Maar ook op andere fronten was ze actief. Zo was ze secretaris van de Stichting Peuterspeelzaal Elburg en voorzitter en secretaris van de VVV Elburg. In 2011 kwam de politiek om de hoek. Ook was ze voorzitter ban de cliëntenraad van de zorgvereniging Het Bakenen en was ze secretaris van de Vereniging Gemeenschapscentrum Elburg. 
Sneevliet heeft een bijzondere plek in de geschiedenis van Elburg. Ze was de eerste vrouwelijke wethouder binnen het Elburgse college van burgemeester en wethouders. In die functie was ze onder meer verantwoordelijk voor financiën, ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, de grondexploitatie en bouwen. Ook zette ze zich actief in om woningbouwprojecten mogelijk te maken. Daarmee leverde ze een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de gemeente en aan een prettige en toekomstbestendige gemeente. 
De erepenning wordt toegekend aan personen die zich op bijzondere wijze hebben ingezet voor de Elburgse samenleving. Burgemeester Van Schaik sprak tijdens de uitreiking zijn waardering uit; “Lyda heeft zich jarenlang met grote betrokkenheid ingezet. Ze is een bestuurder die zich vastbijt in ingewikkelde dossiers, zonder daarbij de belangen van inwoners uit het oog te verliezen. Met haar kennis, doorzettingsvermogen en nuchtere aanpak heeft zij veel betekend voor onze gemeente. Daar zijn we haar erg dankbaar voor.” 
Lovende woorden waren er ook voor de vertrekkende wethouders Bertus Jeensma en Anjo Simonse. Jeensma vervulde deze rol vier jaar als wethouder voor het Liberaal Elburgs Verbond (LEV). Hij is herstellende van een ernstige ziekte. Simonse verving halverwege de afgelopen raadsperiode wethouder Willem Krooneman op voordracht van de ChristenUnie.  

Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

advertentie
advertentie