
Lokbus met drugsafval in Oldebroek trekt geen meldingen
24 september 2025 om 09:53 MaatschappelijkIn Oldebroek heeft de afgelopen week een vijftal dagen een lokbus met zogenaamd drugsafval gestaan. Het voertuig heeft op diverse plekken op bedrijventerrein de Voskuil geparkeerd gestaan, met als hoop dat verontruste voorbijgangers alarm zouden slaan bij het zien van dit vage object. Dit is niet het geval geweest.
We vragen Peter van Essen, onderdeel als agent van basisteam Veluwe Noord, of de nulmelding nu juist positief of negatief valt uit te leggen. “Aan de ene kant is het positief. Maar aan de andere kant is deze bus er wel doelgericht met het idee neergezet om bewustwording te creëren. Dus het is jammer dat er niemand aan de bel heeft getrokken.”
Het idee is even simpel als het lijkt: je pakt een bus met schade en prepareer het verder net alsof het lijkt dat er een drugsbende halsoverkop de benen moest nemen tijdens het lozen van drugsafval. “Je moet echt je zintuigen gebruiken. Het is zien, maar óók ruiken. Rondom de bus is een chemische lucht te ruiken geweest”, schetst Van Essen de situatie.
Het inzetten van deze lokbus, is voor de gemeenten Elburg en Oldebroek een primeur. “Met dit verhaal van de lokbus, zetten we vooral in op ondermijning. En dan vooral op het herkennen van ondermijning. Wanneer je er langs loopt, dan moet je denken: ‘Hé, hier klopt iets niet’. Dat het voor je gevoel niet klopt in het straatbeeld.”
Zo waren er op de afgelopen Schapenmarkt onder meer een drugslaboratorium en een hennepkwekerij nagebootst. “En dat zit allemaal in het verlengde van deze lokbus. Allemaal signalen om de burger te laten zien hoe herken ik ondermijning bij mijn omgeving”, besluit Van Essen.














