Rob Breet:
Rob Breet: "We komen graag in contact met nieuwe vrijwilligers die ook coördinerende kwaliteiten hebben." Humanitas

Humanitas helpt met problemen oplossen: ‘We verwachten toename in aantal aanvragen’

15 november 2022 om 08:05 Algemeen

Humanitas Noord-Veluwe helpt mensen weer grip te krijgen op hun leven. Dat doen de vrijwilligers door een luisterend oor te bieden, maar ook door praktische hulp te verlenen. Bijvoorbeeld om de (financiële) administratie op orde te krijgen. Het werkgebied is van Hattem tot Nijkerk, dus inclusief de gemeenten Oldebroek, Elburg en Nunspeet. We praten erover met bestuurlijk vrijwilliger Rob Breet (68) uit Hulshorst. “Als straks de jaarrekeningen van de nutsbedrijven komen, verwacht ik een sterke toename in het aantal aanvragen. Het is wat dat betreft stilte voor de storm en dat voelt onaangenaam.”

Barry Wensink

De landelijke organisatie Humanitas is 75 jaar geleden opgericht en heeft het hoofdkantoor in Amsterdam. Door het land heen is een aantal districten. Noord-Veluwe hoort bij Zutphen en daaronder ‘hangen’ afdelingen. Breet kwam in 2017 in contact met Humanitas. “Ik wilde mijn werkzame leven afbouwen en keek bij de gemeente wat er mogelijk was. Zelf heb ik een technische achtergrond, maar cijfertjes vind ik ook interessant. Daarom ben ik thuisadministratie gaan doen. Tegenwoordig ben ik algemeen bestuurslid en beheer ik het administratieve systeem én de website www.humanitas.nl/noord-veluwe.” 

We praten nog even door over de thuisadministratie en Rob Breet geeft tekst en uitleg. “Het hoeft niet per se om mensen te gaan die in de financiële problemen zitten. Het is ook een steuntje in de rug en we helpen om het overzicht terug te krijgen. Zeker met alle regelingen die bestaan kan het lastig zijn om structuur te houden. We helpen maximaal twee jaar en de inzet is om mensen zelfredzaam te maken. Als we beginnen liggen brieven vaak ongeopend op een bult in een hoek. Het is mooi om te zien dat mensen de administratie na verloop van tijd overzichtelijk in een map hebben zitten. Dat geeft ze rust in het hoofd.” Hij gaat verder: “Soms zijn de problemen ook voor ons niet oplosbaar en wordt in overleg een bewindvoerder aangesteld en gaan die mensen het traject van schuldsanering in.”

Humanitas heeft ook een financieel café. “Wekelijks houden we, op verschillende locaties, een inloopspreekuur. Daar kunnen mensen terecht met korte vragen. De belangstelling daarvoor neem toe.” Wat ook mogelijk is bij Humanitas is het bieden van hulp in het maken van een zogenaamd levensboek of levenstijdschrift. “Met name ouderen vragen ons hun levensverhaal op te schrijven. Uiteindelijk wordt daar een boek of tijdschrift van gemaakt.” Er kan gratis een beroep worden gedaan op Humanitas. “Natuurlijk maken we kosten, maar dat valt wel mee. Wij zijn in onze afdeling afhankelijk van de subsidie die we van alle gemeenten in de regio ontvangen.”

Bij Humanitas Noord-Veluwe werken zo’n honderd mensen en er worden regelmatig bijeenkomsten voor deze vrijwilligers gehouden. Om ze betrokken te houden en ze te bedanken met een hapje en een drankje, maar ook om ze bij te spijkeren qua kennis. “Om onze vrijwilligers te ondersteunen in hun kennis zijn coördinatoren beschikbaar waar ze een beroep op kunnen doen.”

Er zijn zo’n 200 a 300 hulpvragers en de behoefte aan hulp is verschillend per gemeente. “Neem een onderwerp als steun bij rouw. In Putten draait dat erg goed, maar in gemeenten als Oldebroek, Elburg en Nunspeet hebben we er veel minder aanvragen voor. Waarschijnlijk zoeken mensen daar toch eerder steun bij een geloofsgemeenschap. Zo spelen we per gemeente in op de behoefte die er is.”

We willen graag weten waar in ‘ons’ gebied veel vraag naar is. Rob Breet: “Met name in Oldebroek zijn dat de statushouders. Mensen die al pakweg een half jaar in Nederland wonen én een verblijfsvergunning hebben. Wij helpen ze met praktische zaken. Dat is soms, vanwege de taal, lastig. Een tolk en/of Google translate kan uitkomst bieden. We willen mensen op zo’n wijze helpen dat ze zelfredzaam worden.”

Waar het in tijden van corona logisch was dat er minder vaak een beroep op Humanitas werd gedaan, wordt nu een stijging verwacht. “Iedereen weet dat er vanwege hoge inflatie de nodige problemen zijn.” We trekken de vergelijking met de Voedselbank waar (ook) een toename in aanvragen is. “In beide gevallen is er vaak sprake van schaamte. Mensen willen er geen beroep op doen. Maar met eten kun je niet wachten en wat betreft je administratie kun je lange tijd je kop in het zand steken, totdat het escaleert. We weten dat dit gaande is; dat is deels begrijpelijk, maar niet verstandig.”

Rob Breet haalt veel voldoening uit het vrijwilligerswerk bij Humanitas. “Soms kom je na een tijdje mensen tegen op straat en hebben ze stralende gezichten waar ze anders door het ijs waren gezakt. Dat vind ik prachtig. Het begint echter altijd bij de hulpvrager.” Info: noord-veluwe@humanitas.nl

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie