De equipe van Gerrit van Werven, Gerrit Zuurmond en Henk Schuiling rijdt mee in het Rainbow Truckteam. archieffoto
De equipe van Gerrit van Werven, Gerrit Zuurmond en Henk Schuiling rijdt mee in het Rainbow Truckteam. archieffoto

Dakar Rally 2017 zwaarste ooit met Gerrit van Werven aan de start

27 december 2016 om 11:35 Sport

Oldebroek - De organisatie van de Dakar Rally onthulde onlangs in Parijs de route en maakte details over de wedstrijd bekendgemaakt. “Dit wordt de zwaarste Dakar in vele jaren en zeker op Zuid-Amerikaanse bodem”, hield wedstrijdleider Marc Coma zijn gehoor voor. De 316 motoren, quads, auto’s en trucks, die op maandag 2 januari aan de start staan, krijgen in twaalf etappes 9000 kilometer voor de kiezen, waarvan meer dan 4000 tegen de klok. De equipe van Gerrit van Werven, Gerrit Zuurmond en Henk Schuiling rijdt mee in de Rainbow Truckteam.

Editie 2017 start in Paraguay - het 29e land in de geschiedenis van de Dakar - en gaat via de Boliviaanse hoofdstad La Paz naar Buenos Aires. In de hoofdstad van Argentinië is op zaterdag 14 januari de finish. “Het wordt een reis vol contrasten”, sprak Dakar-directeur Etienne Lavigne. “De deelnemers vertrekken uit Asunción in een tropisch klimaat, bij temperaturen van rond de 40 graden Celsius. Maar een paar dagen later krijgen ze te maken met temperaturen van rond het vriespunt, op de hoogvlaktes van Bolivia. Contrast is er ook in de hoogte: we gaan van zeeniveau naar bijna 5000 meter hoogte, en we blijven bijna een week op meer dan 3000 meter hoogte. De Dakar van 2017 is vierdimensionaal.”

Fysiek en mechanisch wordt het zwaar, maar het zwaarste is de rally zelf, stelde Marc Coma. Met name de navigatie wordt anders, doordat de rol van de gps wordt beperkt. Zelfs de verborgen waypoints (WPM) worden grotendeels vervangen door zogeheten controlled waypoints (WPC), die slechts worden geactiveerd als het voertuig er is. Door dit systeem hebben de deelnemers minder hulp van de apparatuur en wordt het goede oude kompas in feite in ere hersteld. Tel daarbij op dat er zeven dagen zijn met specials van 400 kilometer of meer, waaronder eentje van meer dan 500 kilometer. Maar waar het de laatste jaren min of meer gebruikelijk was dat een lange etappe synoniem was aan een snelle etappe, is dat dit jaar niet het geval, stelde wedstrijdleider Coma. “Er zijn dagen bij waarop veel deelnemers niet bij daglicht in het bivak zijn.”

Nederlandse equipes

Acht motoren, twee quads, vijf auto’s en negentien trucks; dat is wat er aan Nederlandse deelnemers aan de start staat. Dat zijn er met name bij de motoren en auto’s minder dan de afgelopen jaren.

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie